یک استاد حوزه و دانشگاه ضمن متفاوت برشمردن روزه و ریاضت های غیر دینی گفت: ریاضت های مادی تنها در دنیای مادی مورد توجه است ولی روزه آثاری در دنیا مادی و معنوی به دنبال دارد.

به گزارش پرس شیعه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد علایی در برنامه برهان رادیو گفت و گو با بیان اینکه آثار روزه مسلمانان بایستی با اثرات ریاضت مردم غیر مسلمان مقایسه شود، اظهار کرد: «روزی گروهی از مردم خدمت پیامبر-ص- عرض کردند شخصی بدون شناخت از ما، مطالبی را از آینده بیان می کند؛ حضرت دست مبارک را در جیب کرده و فرمودند در مشت من چه می بینی! شخص لحظه ای سکوت کرد و گفت در مشت شما سنگ می بینم و حضرت فرمود آری این انگشتری من است.»

این استاد حوزه در ادامه ی بیان این روایت، از زبان شخص مذکور مبارزه با نفس را دستاوردی در جهت آثار ریاضت عنوان کرد و افزود: «مبارزه با نفس موجب شد آن شخص اسلام را انتخاب کند ولی بعد از مسلمان شدن، حالت قبلی را از دست داد. حضرت فرمودند حال که بنده خدا، به مبارزه با نفس می پردازد و روزه را برای امر خداوند به جا می آورد، پاداش را از خداوند متعال دریافت می کند.»

حجت الاسلام علایی با اشاره به آیه سی ام سوره بقره، اظهار کرد: «انسان خلیفه الله است و فلسفه ی آفرینش فقط سر به سجود، تسبیح در دست گرفتن و ذکر سبحان الله نیست؛ این مهم تنها بخشی از کار است و وجه دیگر آن، جانشینی خداوند بر روی زمین و سرآمد دیگر آفرینش هاست و این جانشینی باید کسب شود.»

وی نزول قرآن کریم در ماه مبارک رمضان را راهی به سوی خلیفه اللهی انسان در زمین دانست و افزود: «روزه ای که اجرای فرمان الهی است، راهی است پیش روی انسان که اراده ی خداوند را تکمیل نماید؛ انسان در این راه به خود کمک کرده و خلیفه الله بودن خود در زمین را حفظ می کند؛ اما در ریاضت های غیر دینی اینگونه نیست!»

حجت الاسلام علایی با بیان این مطلب به تشریح شرایط ریاضت پرداخت و گفت: «فرد روزه دار در حال اجرای فرمان خداوند و عبادت است و باید از این روزه بهره برداری کرده و به مصداق آیه ی شریفه ی مذکور، که خلیفه اللهی است نایل شود که در این صورت روزه ی فرد کامل خواهد بود!»

این کارشناس حوزه دینی در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی به بیان آثار و نتایج بر زبان آوردن کلمات نا صحیح از سوی فرد روزه دار پرداخت و بیان داشت: «دروغ، غیبت و ناسزا همچون خوردن و آشامیدن روزه را باطل نمی کند؛ اما اجر و آثار روزه و حرکت الی اللهی انسان را از بین می برد [و فرد به خلیفه اللهی در مسیر ماه صیام نمی رسد].»

حجت الاسلام علایی روزه را موجب عروج الی الله دانست و گفت: «فرد در ریاضت موضوعی را انتخاب می کند و ضمن شرایطی انتخابی، تصمیم می گیرد که به عنوان مثال ۴۰ ساعت بیدار بماند اما اگر اعمالی خلاف نیز از فرد سر بزند، او را از ریاضت منع نمی کند ولی فرد روزه دار دارای حریمی است که انسانیت او را تکمیل می کند.»

وی به صراحت قرآن کریم در پیاده سازی واجبات روزه اشاره و اظهار کرد: «روزه گرفتن برای در امان ماندن بلایایی است که دنیا و آخرت فرد را ویران می سازد؛ اما در ریاضت اینگونه نیست. روزه اطاعت خداوند است ؛ بنابراین پاداشی دارد که یکسری موهبت های اخروی را به دنبال دارد ولی هدف ریاضت های غیر دینی، اجرای فرمان خداوند نیست.»

در ادامه سیدمحمد جعفری، استاد حوزه و دانشگاه روی خط ارتباطی برنامه “برهان” حاضر شد و در پاسخ به سوال مجری برنامه اظهار کرد: «در برخی فرق ریاضت هایی سنگین به پیروان توصیه می شود. هدف نهایی معنویت اسلامی تقرب به خداوند است و در راستای این تقرب یکسری تکالیف از سوی خداوند برای انسان ها مقرر شده است.»

وی اعمال محدودیت مادی برخی از تکالیف را مورد اشاره قرار داد و آن را حساب شده و در راستای سعادت انسان توصیف کرد و افزود: «اگر جسم انسان در آزادی مطلق قرار گیرد، فرد از نظر روحی ارتقای معنوی لازم را پیدا نمی کند و مقوله ی روزه از جمله تکالیفی است که در شرایطی خاص و زمان مشخص محدودیت هایی حساب شده را در بر می گیرد تا روح انسان از مسائل مادی فراتر رود!»

برهان به تهیه کنندگی نادر بنی صفار و با اجرای حسن آخوند پور در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۸:۳۰ روانه آنتن رادیو گفت وگو می شود و فایل صوتی این برنامه از طریق سایت شبکه قابل دریافت است.