رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد:اصل جهاد برای دفاع است، اگر انسان ها به یکدیگر ظلم نمی کردند خدا جهاد را تشریع نمی کرد، اما در بین انسان ها کسانی هستند که ظلم مادی و معنوی می کنند از این رو خدا برای این که جلوی این مسائل را بگیرد اجازه می دهد کسانی که مورد ظلم قرارمی گیرند از خود دفاع کنند

به گزارش پرس شیعه؛ آیت الله محمدتقی مصباح یزدی دوشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، به داستان قرآنی طالوت و جالوت اشاره کرد و گفت: در این داستان جمعی از بنی اسرائیل از پیامبر زمان خود خواستند که ملکی برای آن ها تعیین کند تا به فرماندهی او به جهاد بروند، زیرا به دلیل زندگی طایفه ای اختلافاتی با هم داشتند.

ایشان افزود: در آن دوران و پس از گذشته مدت ها بزرگتری به عنوان قاضی داشتند، بسیاری از اوقات این قاضی پیامبر یا وصی پیامبر بود و به همین دلیل این دوران را دوران قضاوت می نامند؛ پس از تجاوز یکی از اقوام، قوم بنی اسراییل از ترس انقراض موضوع را پیامبر دوران خود مطرح کردند؛ همین عنصر باعث شد که آنها بخواهند که از حالت قبیلگی خارج شده و حالت حکومت پیدا کنند و به همین دلیل بود که پیامبر آن زمان از خدا خواست و خداوند متعال طالوت را به عنوان سلطان معین کرد.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: در این زمیان پیامبر فرمود آیا این احتمال وجود دارد که اگر خدا کسی را تعیین کرد به حرف خود عمل نکنید و چقدر در گفتار خود مطمئن هستید؟ پس از اینکه پیامبر به بنی اسرائیل فرمود کسی که برای سلطنت شما از سوی خدا تعیین شده و برای شما مفید خواهد بود طالوت است از همان زمان بهانه گیری بنی اسرائیل شد و مدعی حکومت شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: گروه های بنی اسراییل از جمله متمکنین درخواست کردند که آنها به جای طالوت به حکومت برسند که پیامبر به آنها فرمود که ا طالوت از نظر علم، عقل و توانایی بدنی بر شما برتری دارد و می تواند فرمانده شما باشد؛ در این مدت جناب طالوت شایستگی خود را نشان دادند که یکی از آنها پیدا کردن صندوق حضرت موسی بود؛ پس تجمیع گروهی که در سپاه طالوت قرار گرفت ایشان به لشکر خود گفت که اگر تابع من هستید در مسیر رودی وجود دارد و دستور من این است که تنها یک مشت آب بخورید، اگر کسی بیشتر خورد من او را تابع لشکر خود نمی دانم و اگر کسی به آب لب نزند و یک مشت آب بردارد از ما است.

ایشان افزود: نکته جالب توجه آن بود، اکثر این اقلیتی که برای جنگ آمده بودند از آب استفاده کرده و از دستور فرمانده سرپیچی کردند، عده ای هم گفتند که طاقت جنگیدن نداریم؛ در این میان تنها کسانی که اعتقاد به قیامت داشتند و فقط مسائل مادی را نمی دیدند اعلام آمادگی برای جنگ کردند؛ این تعداد دست به دعا برداشتند که خدایا به ما مقاومت و صبر بده تا میدان را خالی نکنیم، اگر انسان می خواهد خدا کمک کند باید هرچه دارد رابه میدان بیاورد و تلاش کند؛ این افراد دعا کردند تا بتوانند مقاومت کنند و پیروز شوند.

استاد حوزه بیان کرد: گروه و لشکر مقابل، بسیار قوی و نیرومند بودند و از دیگر سوی در لشکر طالوت افراد کم و بدون امکانات حضور داشتند، ولی به خواست خدا همین لشکر کم بر دشمنان پیروز شد؛ در لشکر طالوت تعداد کمی بودند که جنگیدند و جوانی نقش اصلی را در پیروزی بازی کرد که داود بود، داود به جالوت تیراندازی کرد و آن را به قتل رساند؛ همین عامل نیز باعث شد که افراد دارای لیاقت خود را به نظر جمع که خواستار آنها نبودند تحمیل شود و آنها دست از بهانه تراشی بردارند.

ایشان گفت: یکی از سنن اصلی خداوند این است که ظالمان بر همه مردم مسلط نشوند؛اصل جهاد برای دفاع است، اگر انسان ها به یکدیگر ظلم نمی کردند خدا جهاد را تشریع نمی کرد اما در بین انسان ها کسانی هستند که ظلم مادی و معنوی می کنند از این رو خدا برای این که جلوی این مسائل را بگیرد اجازه می دهد کسانی که مورد ظلم قرارمی گیرند از خود دفاع کنند؛ اگر اجازه دفاع داده نمی شد فساد عالم را در بر می گرفت، یعنی اگر دفاع نبود مساجد و پرستشگاه های خدا در هرزمانی ویران می شد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: وقتی ظالم بر کسی غالب شود، قانع نیست و همه چیز را از بین می برد، وجوب جهاد برای جلوگیری از فساد بود وگرنه فساد عالم گیر می شد و دیگر زمینه ای برای رشد انسان ها وجود نداشت؛ از این داستان مسائل بسیاری استفاده می شود، خدا انسان را به گونه ای خلق کرده که دوست دارد با هویت اجتماعی قوی تر زندگی کند، کمالاتی که خدا برای انسان مقدر کرده به کمک انسان های دیگر حاصل می شود.

ایشان با ذکر این مطلب که انسان ها ذاتا به دنبال تشکیل اجتماع بزرگ هستند، بیان کرد: طایفگی مانع رشد بنی اسرائیل بود و اگر همانگونه باقی می مانند زندگی آن ها توأم با جنگ و درگیری ادامه پیدا می کرد، تدبیر الهی اقتضا می کرد تا آن ها حس کنند باید با خودی ها وحدت داشته باشند تا بتوانند پیشرفت کنند؛ با وجود این که در بنی اسرائیل پیامبر بود اما به دلیل اختلاف رشد نمی کردند.

استاد حوزه، وجود قدرت و مدیریت را لازمه مدنیت و عامل رشد مادی و معنوی انسان ها دانست و گفت: وجود قدرت مدیریت متمرکز است، هرچه کشورها وسیع تر شود و قدرت علمی و ثروت بیشتر شود احتیاج به قدرت متمرکز بیشتر پیدا می شود؛ وقتی جامعه پراکنده و دارای جمعیت بسیاری می شود احتیاج به تمرکز بیشتر است، یک عامل وحدت بخشی باید وجود داشته باشد تا جلوی پراکندگی ها را بگیرد، حکومت متمرکز نیاز واقعی جامعه است.

ایشان تصریح کرد: مصالح جامعه با سیستماتیک کردن قدرت ها تأمین می شود؛ تاریخ ثابت کرده است که زمانی که آدمیزاد روی زمین باشد صلح کلی تحقق پیدا نمی کند و می بینیم که ناتوها و وحدت ها هم نتیجه ای نمی دهد، بلکه بهانه ای برای ظلم گروهی به گروه های دیگر است؛باید قدرتی وجود داشته باشد تا جلوی ظلم را بگیرد وگرنه با توصیه نمی شود جلوی ظلم را گرفت.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که اکثریت قوم بنی اسرائیل مردمی حس گرا، مادی و راحت طلب بودند، اظهارکرد: آنها می خواستند با کمترین زحمت بیشترین سود را ببرندو حتی به سود عادلانه هم راضی نبودند؛ اگر به دنیای امروز نیز بنگریم می بینیم که امروز اغلب جنگ ها و فساد ها هم زیر سر چنین افراد است وبا وجود این که اقلیتی در جهان هستند، اما سعی کردند ثروت همه کشورها را در اختیار داشته باشند، خود را قوم و ملت برتر و برگزیده می دانند و می خواهند همه را بدوشند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با ذکر این مطلب که اسراییلی ها هنوز هم پول را همه چیز می دانند بیان کرد: آنها برای برنده شدن در انتخابات هم پول خرج می کنند، اصل این فکر و قهرمان این فکر یهودیان هستند و به دیگران هم این تفکر را القا می کنند؛ اگر کسانی می خواهند در مشکلات صبور و مقاومت باشند باید تمرین مقاومت کرده باشند و الا با راحت طلبی نمی توان پیروز شد و به آقایی رسید.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: افرادی توانایی بر عهده گرفتن کارهای سنگین را دارند که تمرین کرده باشند؛ یکی از حکمت های روزه داری مسأله تربیت است، یعنی انسان باید یک ماه تمرین کند تا روح مقاومت و استقامت در برابر گناهان در او تقویت شود؛ مردم باید برای تقویت تقوا تمرین کنند.