دارالقران الکریم مرکز اسلامی هامبورگ، چهارمین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم را با هدف نشر و ترویج فرهنگ قرآنی و زمینه سازی رشد و شکوفایی نخبگان قرآنی از ۲۵ تا ۲۷ مارس ۲۰۱۶ برگزارکرد.

به گزارش پرس شیعه؛ دارالقران الکریم مرکز اسلامی هامبورگ، چهارمین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم را با هدف نشر و ترویج فرهنگ قرآن کریم و زمینه سازی رشد و شکوفایی نخبگان قرآنی از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۷ مارس ۲۰۱۶ برگزار نمود.

این دوره از مسابقات با حضور ۱۸۰ نفر مسابقه دهنده و با شرکت بیش از ۳۵۰ نفر از علاقه مندان به امور قرآنی از ۱۳ کشور اروپایی شامل کشورهای آلمان، فنلاند، اتریش، سوئد، هلند، سوئیس، انگلستان، بلژیک، نروژ، ایتالیا، قبرس، چک و دانمارک در رشته­ های حفظ، قرائت، اذان و مفاهیم قرآن­کریم، در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان برای خواهران و برادران برگزار گردید.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات در روز جمعه ۲۵ مارس با برنامه­ های جذّاب و روح انگیزی چون تشرّف به محضر قرآن، تلاوت قرآن، اجرای تواشیح، پخش کلیپ، ابتهال خوانی، سخنرانی و … برگزار گردید.

در این مراسم، آیت الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، ضمن خوش آمدگویی به کلیه حضّار و میهمانان شرکت کننده در این مراسم، آموزه های قرآن کریم را فرا زمانی و فرا مکانی بیان نموده و افزودند: وقتی حضرت زهرا (س)، به معرّفی وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) می پردازند، می فرماید: «کان خلقه القرآن» پیامبر(ص) تجسم عینی قرآن و نمونه کامل یک شخصیت قرآنی بود. اگر بخواهیم فردی که به شکل تمام و کمال، مزیّن و آراسته به قرآن است را معرفی کنیم، قطعاً آن فرد پیامبر اکرم(ص) است که قرآن بر قلب او نازل شده است.

در رابطه با قرآن کریم توجّه به این نکته ضروری است که قرآن مربوط به زمان خاصی نیست، چون زبان قرآن، زبان فرا زمانی و فرا مکانی است، زبان قرآن زبان فطرت و عقل و منطق است. به همین دلیل است که هر کسی به اندازه ظرفیت وجودی خود می تواند از قرآن کریم بهره مند شود و سهمیه ای از فهم و درک قرآن داشته باشد.

برخی از قرآن کریم، تلاوت و قرائت زیبای آن را بهره دارند. برخی دیگر در زمینه حفظ آیات کلام خدا توفیق پیدا کرده اند و عدّه ای نیز از سرچشمه بی پایان معارف و مفاهیم متنعّم گردیده اند. در این بین مهم این است که انسان بکوشد خود را آراسته و منطبق با این کتاب آسمانی کند و تمام مراحل وجودی خود را قرآنی نماید.

این نکته را نیز باید مورد توجّه قرار داد که معمولاً ظرف های مادّی ظرفیت معینی دارند و بیش از اندازه تعیین شده، نمی توان در آنها چیزی جای داد؛ امّا قلب انسان اگر ظرف قرآن و مخزن آیات نورانی کلام الله مجید شود، ظرفیت این ظرف روز به روز بیشتر و بیشتر می شود. در این زمینه در روایات اسلامی نقل شده است که : « إنّ هذه القلوب أوعیهٌ فَخَیرُها أَوعاها » و نیز « إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِیَهٌ فَاشْغِلُوهَا بِالْقُرْآنِ وَ لاتَشْغَلُوهَا بِغَیْرهِ »

خدای سبحان در مورد کلام الله مجید می فرماید: « لا یمسّه الاّ المطهّرون» این جمله در قرآن کریم فقط مربوط به مسّ ظاهری قرآن کریم نیست؛ بلکه مربوط به باطن قرآن نیز می باشد. اگر ظاهر و باطن انسان طاهر و مطهّر باشد، این قابلیت را پیدا می کند که مفاهیم و معارف قرآن را درک نماید.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به آیات قرآن کریم از حیات و زندگی اخروی به عنوان حیات ابدی یاد نموده و افزودند: قرآن کریم در آیات متعددی انسان را به حیات و زندگی ابدی رهنمون می سازد و زندگی جاوید پس از مرگ را به انسان متذکّر می شود. متاسفانه امروزه خیلی ها از این موضوع مهم و اساسی غفلت دارند و لذا اصل و فرع زندگی را جابجا کرده اند. آنچه برخی به آن دل بسته اند حیات مادّی است که فرع است و آنچه از آن غافل هستند حیات دل، نورانیت قلب و حیات معنوی است که مهم ترین هدف زندگی و اصل اساسی وجود آدمی است. بدون شک مدیریت بدن باید با روح باشد، این روح است که باید بدن و چشم و گوش و دست و پا را مدیریت کند و این روح است که اصالت دارد و بدن را می راند و این روح است که باقی می ماند. لذا بیش از هر چیز باید به حیات روح و بالندگی معنوی عنایت داشته باشیم نه اینکه خدای ناکرده به خاطر پرداختن به لذت بدن و آسایش جسم، از پرورش روح و تقویت نفس غفلت داشته باشیم.

قرآن کریم به ما می آموزد که نگاه ما به زندگی چگونه باید باشد. خداوند در قرآن می فرماید: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَکُمْ إِذَا قِیلَ لَکُمُ انفِرُ وا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْ ضِ أَرَ ضِیتُم بِالْحَیَاهِ الدُّنْیَا مِنَ الْآخِرَ هِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا فِی الْآخِرَ هِ إِلَّا قَلِیلٌ ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، شما را چه شده که چون به شما گویند که براى جنگ در راه خدا بسیج شوید، گویى به زمین مى چسبید؟ آیا به جاى زندگى اخروى به زندگى دنیا راضى شده اید؟ متاع این دنیا در برابر متاع آخرت جز اندکى هیچ نیست. » لذا انسان باید بکوشد که به حیات جسمی و مادّی وابسته نشود چرا که تمام خطرهایی که انسان را تهدید می کند، به واسطه وابستگی به مادّیات است.

برخی نیز دین و امور معنوی را به بازی می گیرند در حالیکه قرآن تصریح می کند آنچه بازیچه است زندگی دنیاست و آنچه ارزش سرمایه گزاری دارد، تلاش برای زندگی ابدی است « وَ مَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَ هُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَ فَلَاتَعْقِلُونَ ؛ و زندگى دنیا چیزى جز بازیچه و لهو نیست و پرهیزگاران را سراى آخرت بهتر است. آیا به عقل نمى یابید؟ » در این زمینه امیرمومنان علی علیه السلام نیز می فرماید: « إِنَّ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِیلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْیَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَهَ وَ عَادَاهَا » لذا نمی توان هم به دنیای حسی دل بست و هم به دنیای آخرت.

قرآن در مورد خود انسان هم تعریف دقیقی ارائه می دهد و می فرماید شما برتر از آن هستید که دنیا را محبوب خود قرار دهید. از منظر قرآن، ظرف وجود دنیا برای این قرار داده شده است که انسان ها در آن تجارت کنند. « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَىٰ تِجَارَ هٍ تُنجِیکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیم ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، آیا شما را به تجارتى که از عذاب دردآور رهاییتان دهد راه بنمایم؟ »

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در پایان سخنان خود یکی از اوصاف پارسایان را توجّه و عنایت به امور ابدی و لایزال دانسته و افزودند: متاسفانه امروزه شاهدیم که خیلی ها به لذات حسی مانند قدرت، ثروت، زیبائی ظاهری، و … دل می بندند که هیچ کدام پایدار و باقی نیست. در حالی که انسان قرار است با دست پر از دنیا برود و دست پر بودن به این معنا نیست که انسان در این دنیا مثلاً ثروتمند باشد. بسیاری از اهل بهشت هستند که در این دنیا ثروتمند نبوده اند. برخی مانند بلال جمال ظاهری نداشتند ولی با جلال و جمال باطنی از این دنیا رفته اند و این نبود مگر به برکت قرآن کریم.

بدون شک آمدن به این دنیا در دست ما نیست اما خوب زندگی کردن و خوب رفتن در اختیار ماست. و در برای نیل به این هدف باید از قرآن که کتاب هدایت و انسان ساز است، بهره گرفت. اگرچه قرآن شامل مسائل علمی مختلف، تاریخ و قصه انبیاء و نیز بسیاری از نکات دقیق مدیریتی و روانشاسی است؛ امّا کتاب تاریخ، فیزیک، شیمی، کیهان شناسی و مانند آنها … نیست؛ بلکه کتاب انسان سازی است. رسالت و هدف اصلی قرآن، هدایت، شفا و تربیت معنوی انسان به سوی خداست. قران می خواهد به انسان بیاموزد که اصل روح انسان است که باید پرورش یابد. تن مرکب است و روح راکب. تن باید در خدمت روح باشد و روح باید چشم، زبان و گوش را مدیریت کند.

مهم ترین هدف برگزاری چنین اجتماعات و مسابقاتی، ایجاد فضای قرآنی و معنوی در راستای زمینه سازی برای تحقق معارف قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی انسان می باشد.

همچنین در مراسم افتتاحیه حجت الاسلام و المسلمین انصاری، مسئول دارالقران مرکز اسلامی، نیز ضمن خوش آمدگویی، از حضور با شکوه کلیه شرکت کنندگان، اساتید و قاریان تقدیر و تشکر نمودند.

لازم به ذکر است داوری این دوره از مسابقات را بر عهده جناب آقای محمود لطفی نیا، از اساتید بین المللی قرآن کریم از ایران و آقایان ذبیحی، علی رمضانی و حسن صادقی از اساتید کشور آلمان بود.

مرحله مقدماتی این مسابقات در روز شنبه ۲۶ مارس در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار گردید که طی آن خواهران و برادران شرکت­ کننده در سالن های جداگانه در رشته های مختلف به رقابت با هم پرداختند. همچنین مسابقه مفاهیم نیز به صورت کتبی بعد از ظهر این روز در سالن کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

مرحله نهایی این دوره از مسابقات صبح روز یکشنبه ۲۷ مارس برگزار شد که طی آن فینالسیت­های رشته های قرائت نوجوانان و بزرگسالان در فضای پرشور عاشقان قرآن کریم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم نیز، بعد از ظهر روز یکشنبه و با حضور جمع کثیری از مشتاقان کلام وحی و نیز شخصیت­های علمی و فرهنگی برگزار گردید که طی آن به نفرات برگزیده هر رشته هدایای نفیسی اهداء گردید. همچنین به رسم یادبود به تمامی شرکت کنندگان لوح تقدیر این دوره از مسابقات تقدیم گردید.

در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات حجّت الاسلام والمسلمین دکتر محمّدی، رئیس مرکز اسلامی برلین به ایراد سخنرانی پرداختند.