حضرت آیت ‎الله جوادی آملی با اشاره به این که ولایت همچون قرآن نیاز به تفسیر دارد، گفت: زیارت جامعه تفسیر ولایت است، بهترین زیارت و دعایی که بتواند گوشه‎ای از مقام اهل ‎بیت (ع) را بیان کند، همین زیارت جامعه است، چیزی در عالم نیست که خداوند به اهل ‎بیت (ع) نداده باشد.

به گزارش پرس شیعه؛ حضرت آیت‌ الله عبد الله جوادی آملی، امروز در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه احقاف پرداخت و گفت: پیامبر(ص) یک سمت دارد و آن نبی است، یعنی خبر و گزارش را از خدا دریافت می‎کند، این خبریابی از خداوند را نبوت می‎گویند و از آن جهت که اخبار را دریافت می‎کند می‎شود نبی و از آن جهت که اخبار دریافت‎شده را به امت می‎رساند، رسول می‎شود.

وی با اشاره به آیه «قُلْ مَا کُنتُ بِدْعًۭا مِّنَ ٱلرُّسُلِ وَمَآ أَدْرِى مَا یُفْعَلُ بِى وَلَا بِکُمْ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَىٰٓ إِلَىَّ وَمَآ أَنَا۠ إِلَّا نَذِیرٌۭ مُّبِینٌۭ ﴿٩﴾»، خاطرنشان کرد: این که رسول بما أنه رسول حرفی ندارد، مگر کلام‎الله، جامع بین رسالت و نبوت می‎شود خلافت، سخن از نیابت و وکالت و امثال ذلک نیست، خلیفه از آن جهت که خلیفه است حرف مستخلف عنه را می‎زند، در بحث‎های کرامت انسان نیز این بحث‎ها هست که خدا فرمود من انسان را کریم خلق کردم و جهت کرامت انسان این است که او خلیفه است، حالا خلیفه مقوله به تشکیک است.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که فرق است بین خلافت ائمه(ع) و خلافت انسان، اظهار کرد: خداوند انسان را کرامت داد، و دلیل این کرامت هم این است که خود خداوند کریم است و خلیفه آن کریم هم کریم است، اگر کسی قائم مقام یک سمت والای و شخص والایی بود اما کارهای خودش را انجام می‎دهد، او غاصب است، اگر کسی نان خلافت را بخورد و در کنار سفره کرامت الهی بنشیند و حرف خودش را بزند، غاصب می‎شود و همین انسان‎ها را خداوند می‎گویند این‎ها همچون چهارپایان بلکه بدتر هستند، اگر کسی کریم است باید حرف صاحب کرامت را بزند، کسی بخواهد حرف خودش را بزند دیگر خلیفه نیست، رسول باید حرف مرسل را بزند.

وی ادامه داد: این طور نیست که امام یا پیامبر(ص) مثل یک مرجع تقلید یا مجتهد بنشیند و بر اساس ظن خودش مطالبی را دربیاورد و به انسان‎ها برساند، بلکه او تنها یک واسطه است و تنها حرف ذی‎الواسطه را برای ما می‎آورد، وسیله بما أنه وسیله مستقل نیست، کار ذی‎الوسیله را انجام می‎دهد، تکفیری خیال می‎کند که امامان بالذات و الاصاله مرده زنده می‎کنند و معجزه انجام می‎دهند.

حضرت آیت‎الله جوادی آملی اظهار کرد: اصلا حرم امن نبوت در این است که بیرون از این حرم زندگی نمی‎کند، شیطان به آن جا دسترسی ندارد، افراد عادی مثل ما در جایی زندگی می‎کنیم که هم باطل وجود دارد هم حق، هم صدق و هم کذب، و هم خیر و هم شر و شیطان قدرت این را دارد که باطل را حق نشان بدهد و حق را باطل نشان بدهد و از نفس مسوله کمک بگیرد اما یک مرحله هست که در آن باطل راه ندارد، کذب و شر نیست.

وی با اشاره به این که در حرم امن قلب پیامبر(ص) جز اراده الهی راهی ندارد، گفت: اگر کسی وارد یک کتابخانه بشود که غیر از قرآن در آنجا نیست، این شخص هر کتابی را که از دور ببیند می‎داند که قرآن است، پیامبر(ص) و ائمه(ع) به جایی رسیدند که باطل و شر نیست، در بهشت اصلا خیال گناه نیست، این بهشت که به مراتب پایین‎تر از مقام مخلَصین است، جا برای بدل‎سازی و گمراهی نیست.

صاحب تفسیر تسنیم با بیان این که ولایت همچون قرآن نیاز به تفسیر دارد، ابراز کرد: زیارت جامعه تفسیر ولایت است، بهترین زیارت و دعایی که بتواند گوشه‎ای از مقام اهل‎بیت(ع) را بیان کند، همین زیارت جامعه است، چیزی در عالم نیست که خداوند به اهل‎بیت(ع) نداده باشد، از هر فرشته‎ای بالاتر هستند، اگر فرشتگان آن روز شاگردی آدم(ع) را داشتند امروز خدمت امام زمان(عج) شاگردی می‎کنند، از این مقام بالاتر فرض ندارد، آن‎ها مدبرات امر هستند، این‎ها که شاگردان امام زمان(عج) هستند که شاگرد انسان کامل هستند.