راضی نگه داشتن والدین یکی از بزرگترین و با فضیلت‌ترین و آرامش بخش‌ترین اعمال است؛ وظیفه‌ای است که خداوند بر عهده فرزندان گذاشته است، محبت کردن راهی است که بدترین دشمنان را به بهترین دوستان تبدیل می‌کند و جلوی بسیاری از خون‌ریزی‌ها و قتل‌ها و قهرها را می‌گیرد و اگر محبت در حق والدین که فرزندانشان را در حد جانشان دوست دارند باشد قطعا قلب مهربان و دلسوزشان را به خروش می‌اندازد و امواج رضایت و شادی را در دل و چهره‌شان نمایان می‌سازد و البته بلند نکردن صدا و بد دهنی نکردن نیز اگر چاشنی این محبت و مهربانی شود قطعا قلب مهربانشان را جولان‌گاه رضایت و دوستی قرار خواهد داد همان گونه که حضرت احدیت در قرآن کریم به این شیوه اساسی پرداخته و فرموده است: «و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکى کنید! هر گاه یکى از آن دو، یا هر دوى آن‌ها، نزد تو به سن پیرى رسند، کمترین اهانتى به آن‌ها روا مدار! و بر آن‌ها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آن‌ها بگو». [۱]

یکی دیگر از راه‌هایی که در راضی کردن والدین بسیار موثر است و در واقع بعد از محبت، شاه کلید همه راه‌های دیگر است، تواضع و فروتنی نسبت به والدین است همان گونه که خداوند در قرآن کریم به این راه بسیار موثر اشاره کرده و می‌فرماید:
«و بال‌هاى تواضع خویش را از محبّت و لطف، در برابر آنان فرود آر! و بگو: «پروردگارا! همان‏گونه که آنها مرا در کوچکى تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار داده». [۲]

خطاب قرار دادن والدین با کلماتی مانند «پدرجان» «بابای عزیز» نیز در جلب رضایت این عزیزان بسیار موثر است همان گونه که در حدیثی از امام کاظم علیه السلام وارد شده که حضرت فرمودند: کسى نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و از حق پدر و فرزند سؤال کرد، حضرت فرمود: «باید او را با نام صدا نزند (بلکه بگوید پدرم!) و جلوتر از او راه نرود، و قبل از او ننشیند، و کارى نکند که مردم به پدرش بدگویى کند و نگویند خدا پدرت را نیامرزد که چنین کردى». [۳]

نگاه مهربانانه همه دل‌ها را به تسخیر خود در می‌آورد؛ این چشمان انسان است که می‌تواند با نگاهی انسانی را برنجاند و همچنین با نگاهی می‌تواند چنان محبتش را به خود جلب کند که قلبش را لبریز از عشق کند و این نگاه اگر در مقابل پدر و مادر باشد علاوه بر این که قلب آن‌ها را تسخیر می‌کند باعث قرب الی الله نیز می‌گردد و انسان به پاداش‌های بزرگی دست می‌یابد همان گونه که از پیامبر مهر و رحمت نقل شده است که فرمودند: «هر فرزند نیکوکاری که با مهربانی به پدر و مادرش نگاه کند در مقابل هر نگاه، ثواب یک حج کامل مقبول به او داده می‌شود، سؤال کردند، حتی اگر روزی صد مرتبه به آن‌ها نگاه کند؟ فرمود: آری خداوند بزرگتر و پاکتر است». [۴]

اجرای فرامین و خواسته‌های پدر و مادر نیز راه دیگری جهت راضی نگه داشتن عزیزترین عضو خانواده است، بله والدین وقتی خواسته‌ای دارند انتظار دارند که فرزندان با گوش دل به حرفشان توجه کرده و فرمانشان را عملی سازند و قطعا فرزندی که از پدر و مادرش اطاعت کند در دل آن‌ها از جایگاه خاصی برخوردار خواهد شد، پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) در این خصوص می‌فرمود :
«بنده‌ای که مطیع پدر و مادر – البته مطیع بودن در برابر پدر و مادر در راه دین و گرنه اگر پدر و مادر معصیت از ما خواستند نباید انجام دهیم – و پروردگارش باشد، روز قیامت در بالاترین جایگاه است». [۵]

اگر والدین خدایی نکرده بدهکاری دارند، شما می‌توانید با پرداخت بدهی آن‌ها خیالشان را راحت کرده و رضایتشان را به دست بیاورید ویا می‌توانید با انجام حج به نیابتشان هدیه‌ای دهید، پاسخ آن‌ها در مقابل این هدیه شما رضایت خواهد بود همان گونه که پیامبر خدا فرمودند: «کسی که به نیت پدر و مادرش حج انجام دهد یا بدهکاری آنها را بپردازد خداوند او را در روز قیامت با نیکان برمی‌‌انگیزد». [۶]

و در نهایت در مقابل این خدمات بشر دوستانه و مورد نیاز، انسان به گنج بزرگی دست خواهد یافت که نظیر آن در هیچ جای جهان دیده نمی‌شود. بله با راضی نگه داشتن والدین، انسان به مقام رضایت خداوند نائل می‌شود و در واقع رضایت پدر و مادر مساوی با رضایت خداست همان گونه که از وجود پیامبر نقل شده است که حضرت فرمودند: «آنکه پدر و مادرش را خشنود کند، خدا را خشنود کرده و کسی که پدر و مادر خود را به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است». [۷]

منابع:
[۱]. «وَ قَضى‏ رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِیَّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً کَریماً». [ اسراء آیه ۲۳]
[۲]. «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی‏ صَغیرا». [اسراء آیه ۲۴]
[۳]. «لا یسمیه باسمه، و لا یمشى بین یدیه، و لا یجلس قبله، و لا یستسب له ». [نور الثقلین جلد ۳ صفحه ۱۴]
[۴]. بحارالانوار جلد ۷۴ صفحه ۷۳.
[۵]. کنزالاعمال جلد ۱۶ صفحه
[۶]. کنزالاعمال جلد ۱۶ صفحه ۴۶۸.
[۷]. کنزالاعمال جلد ۱۶ صفحه ۴۷۰

منبع: رهروان ولایت