استاد حوزه علمیه قم وفای به عهد، ارتباط با خویشاوندان، اهتمام به نماز و انفاق را از ویژگی‌ های حقیقی عقل از نگاه قرآن توصیف کرد و گفت: کمال عقل بشری هدف اصلی رسالت است.

به گزارش پرس شیعه؛ حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، در آیین بیان درس‌های قرآن ترتیل خوانی قرآن کریم که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد یأس از رحمت الهی را نشانه ای از کفر توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۸۷ سوره یوسف چنین می فرماید«یا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَ أَخیهِ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ یعنی ای پسران من، بروید و از یوسف و برادرش جستجو کنید و از فرج و رحمت خدا نومید نشوید، که جز کافران از رحمت خدا نومید نگردند» بر این اساس قرآن کریم نا امیدی از رحمت الهی را کفر بر توحید می داند.

استاد حوزه علمیه قم اهل بصیرت بودن مؤمن را دومین درس جزء سیزدهم قرآن کریم عنوان کرد و گفت: در آیه ۱۰۸ سوره یوسف خداوند متعال به یکی از ویژگی‌های رسول اکرم(ص) و پیروان حقیقی ایشان را توصیف کرده است؛ بر اساس این آیه می‌توان بصیرت را تیز بینی مؤمن دانست چنانچه که تشخیص حق از باطل در فضای فتنه گون را شاخص بصیرت دینی عنوان می کند.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم به یکی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه تبیین بصیرت در عصر حاضر پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند«هدف دشمنان ایجاد شکاف داخلی بین مسلمانان است؛ متأسفانه تا حدودی موفق شده اند، کشورهای اسلامی را یکی پس از دیگری را مورد هجوم خود قرار می‌دهند چرا باید اینگونه باشند باید مؤمن برای امور جهان اسلام بصیرت داشته باشد؛ برای موفقیت در راه به بصیرت نیاز داریم.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه نشانه‌های خردمندان در قرآن برای مؤمنان بیان شده است، گفت: خداوند متعال در سوره رعد برای عاقلان نشانه‌هایی تبیین فرموده است؛ باید توجه داشت که عقل در دنیای مادی گرای امروز محاسبه گر است این در حالی است که آنان مؤمنان را بی خرد می‌دانند.

استاد حوزه علمیه قم وفای به عهد، ارتباط با خویشاوندان، اهتمام به نماز و انفاق را از ویژگی‌های حقیقی عقل از نگاه قرآن توصیف کرد و گفت: کمال عقل بشری هدف اصلی رسالت است؛ مؤمن باید توجه داشته باشد که معقول بودن را در محضر اهل بیت(ع) بیاموزد این در حالی است که امام صادق(ع) در حدیث مشهور جنود عقل و جهل؛ هفتاد عنصر حیاتی از عقل و هفتاد عنصر سازنده جهل را برای امت اسلام تبیین فرموده است.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم علت انتخاب زبان عربی برای نزول وحی از سوی خداوند متعال را درسی مهم برای جوامع اسلامی دانست و گفت: خداوند متعال در آیه ۴ سوره ابراهیم می فرماید«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ یعنی ما هیچ رسولی را جز به زبان قومش نفرستادیم هر چند شعاع نبوّتش بر اهل زبان های دیگر گسترده باشد تا حقایق را برای آنان بیان کند پس خداوند هر که را بخواهد از آنان که حجت را نپذیرفته اند در گمراهی رها می‌کند و هر که را بخواهد پس از پذیرش حجّت، به سوی کمالات هدایت می کند و اوست مقتدر غالب و دارای حکمت در نظام تشریع و تکوین.»

وی ادامه داد: نکته مهم در این آیه این است که عربی بودن قرآن به معنای انحصاری بودن قرآن به عرب زبانان نیست و برای درک صحیح این حقیقت باید به این نکات توجه شود که دعوت پیامبر دعوت جهانی است، ویژگی‌های زبان عربی مقدمه نزول قرآن به این زبان عربی است و انسان عاقل به دنبال محتوا است و نوع زبان اهمیتی ندارد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) کلمه «طیبه» را پایدار و با برکت توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۲۴ سوره ابراهیم در مورد شجره طیبه سخن می گوید؛ این در حالی است که هر انسان و رفتار پاکی مصداق طیبه است بر این اساس شجره طیبه همان اهل بیت(ع) هستند و در ادامه این شجره ولایت مطلقه فقیه مقدمه‌ای بر اتصال نظام مقدسه جمهوری اسلامی ایران به شجره طیبه است