به نوشته نیویورک تایمز، پایان راه الجزیره در آمریکا درسی را هم در زمینه محدودیت دیپلماسی عمومی و هم موانع موجود بر سر راه ژورنالیسم تلویزیونی با کیفیت ارائه می‌دهد.

به گزارش پرس شیعه، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: الجزیره آخرین و شاید بلندپروازانه ترین شاخه از یک امپراطوری رسانه ای بود که قطر کشور کوچک اما ثروتمند خلیج فارس با استفاده از آن قصد پیشبرد پروژه نفوذ خود را داشته است، ابتدا در سطح منطقه و بعد در وسعت جهانی. فعالیت شبکه الجزیره آمریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد و بخشی از این پروژه، تلاشی برای ساخت نام تجاری جدیدی برای آمریکا بود. اما این شبکه آمریکایی از همان ابتدا با مشکل روبرو شد. از آنجا که شبکه الجزیره عربی از همان ابتدا به طور افراطی به ترویج سیاست خارجی دوحه پرداخت، فعالیت این شبکه بحث برانگیز و جنجالی بود و تقریبا هیچ دولت دیگری در منطقه این شبکه را دوست نداشت. این شبکه عربی سبک گزارشی آزادانه ای را در پیش گرفت ولی هرگز از دولت قطر انتقاد نمی کرد.

البته این شبکه بی طرف نبود؛ این شبکه به طور فزاینده ای بر ناسیونالیسم عربی و حمایت مستحکم از اخوان المسلمین که مورد پشتیبانی دولت قطر بوده، تاکید داشته است. این جهت گیری ایدئولوژیک منجر به اتهامات اغراق آمیزی در آمریکا شده است، به خصوص پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، الجزیره به عنوان یک شبکه وابسته به القاعده شناخته می شده است.

نیویورک تایمز نوشت: برخی گزارش های ضد آمریکایی نیز در تعطیلی این شبکه و کاهش مخاطبان آن تاثیر داشته است. این شبکه، جنگ عراق را به صورت یک جنگ برای کشتار جمعی نشان داده است. مشکل واقعی ماهیت دوگانه چهره سیاست خارجی قطر بوده که عملا متناقض و غیر قابل تحمل شده است.

از یک سو حضور چشمگیر نظامی آمریکا در قطر یک عنصر کلیدی در راهبرد امنیتی قطر به شمار می رود. فرماندهی مرکزی آمریکا جنگ عراق را به طور عمده از پایگاه هوایی عدید که قطر برای تشویق آمریکا ساخته بود، اداره و هدایت می کرد. از سوی دیگر، قطر از طریق شبکه الجزیره یک ساختار بانفوذ به شیخ یوسف القرضاوی روحانی اخوان المسلمین داده بود، کسی که آمریکایی های حاضر در عراق را جنگجو و اشغالگر می دانست و کشتن اتباع آمریکایی را وظیفه همه مسلمانان اعلام کرده بود. بنابر این، قطر از یک سو بر ضرورت جنگ آمریکا در عراق تاکید می کرد و از سوی دیگر تبلیغات موثری را علیه حضور نظامیان آمریکایی در عراق به راه انداخته بود.

الجزیره انگلیسی بسیار زیرک تر از همتای عرب زبان خود بود. ولی این شبکه نیز نقش متمایزی در دستیابی قطر به اهداق بلندپروازانه خود ایفا کرده است.

این شبکه انگلیسی در دوران قیام مردم مصر در ژانویه ۲۰۱۱ میلادی به اوج نفوذ خود دست یافت. علی رغم تعصب این شبکه به اخوان المسلمین، گزارش های الجزیره درباره قیام، فوق العاده دقیق، آموزنده وجامع بود. حتی به کاخ سفید گفته شده بود تا برای کسب اطلاعات درباره قیام مردم مصر از شبکه الجزیره استفاده کند.

از آن زمان به بعد اعتبار الجزیره با کاهش شدیدی به خصوص در جهان عرب روبرو شد. پس از سقوط دولت محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ میلادی، دفتر انگلیسی این شبکه در مصر تعطیل و کارمندان آن بازداشت شدند. این شبکه از سوی مقام های مصر به انتشار اخبار نادرست متهم شد. قطر در نهایت مجبور شد تا فعالیت این شبکه را متوقف کند تا بتواند روابط خود با قاهره را بهبود بخشد.